Powered By Blogger

Friday 24 June 2011

sayyidul ayyam .

assalamualaikum dunia blog ^^


sekian lama tidak berblog , susah nak update kalau duduk menumpang di teratak orang ni . haha . sebenarnya takda la sangat nak post a new post harini . apelah ayat kau . hari ni jumaat , 22 Rejab 1432H , dah tak lame dah kita kat bulan rejab ni , lepas ni sya'ban then ramadhan . pantasnya masa berlalu kan ? tapi aku pun tak sabar nak tunggu bulan puasa ni , hehe .

amin ya Rabbal 'Alamin

hari jumaat sebenarnya mempunyai kelebihan yang tersendiri , dialah penghulu segala hari (sayyidul ayyam) ,hari jumaat jugalah berlakunya hari kiamat , tapi ada satu perkara yang ramai diantara kita tak tahu tentang hari jumaat ni . salah satu amalan kesukaan Nabi Muhammad S.A.W yang sentiasa beliau lakukan setiap kali hari jumaat menjelma . iaitu , membaca Surah al-Kahfi . so harini aku nak ceritakan tentang kelebihan membaca surah al-Kahfi pada pagi jumaat @ hari jumaat , ustaz aku pernah cakap waktu paling afdhal adalah waktu pagi selepas solat subuh . 

KELEBIHAN SURAH al-KAHFI PADA HARI JUMAAT ialah  dapat menghindarkan diri daripada fitnah dunia . 



Dari Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa membaca tiga ayat daripada surah al-Kahfi, akan terhindar daripada fitnah dajjal." (HR Tirmizi)

Dari Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa nabi s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, akan terhindar daripada fitnah dajjal. Dalam riwayat yang lain dinyatakan daripada akhir surah al-Kahfi." (HR Muslim)

Dari Abu Said al-Khudri r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang membaca surah al-Kahfi (dengan huruf dan pembacaan yang betul) sebagaimana ia diturunkan, maka surah itu akan menjadi cahaya pada hari kiamat daripada tempat tinggalnya sehingga ke Mekah dan barangsiapa membaca sepuluh ayat yang akhir daripadanya, kemudian dajjal keluar, dajjal tidak dapat menguasainya." (HR Mustadrak Hakim)



Daripada Ibn Umar , Rasulullah S.A.W bersabda : Sesiapa yang membaca surah al-Kahfi pada hari jumaat nescaya akan dipancarkanya cahaya dari bawah kakinya hingga ke awan di langit yang memancarkan cahaya terang kepadanya pada hari Kiamat dan diampunkan dosanya antara dua kali Jumaat . HR Abu Bakr bin Mardawaih 

so . tunggu apa lagi . jom :) jangan lupa solat jumaat tau . assalamualaikum :D





4 comments:

  1. ketua klas ak ade ckp, bysenye, org yg bg tazkirah ni, dye dah wat pe yg dye pringat kat org. so, inshaAllah la mu wat dh op? hee :)

    ReplyDelete
  2. ahahaha . kekgi riak lok aku kabo wat doh . lalalalala~

    ReplyDelete