Monday, 29 August 2011

perginya Bulan Rahmat , datangya Hari Kemenangan :)

assalamualaikum dunia blog :)

sesungguhnya harini last day kita puasa kan .rasa sedih pon ada . rasa happy pon ada . sedih sebab ramadhan akan berlalu tak lama lagi . happy sebab besok hari raya . hahaha . sape tak suka raya kan ? :)

alhamdulillah . dapat juga kita sempurnakan sebulan berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia ni kan. banyak halangan dan cabaran yang telah kite tempuhi . cewahh dah macam sajak . so esok adalah hari untuk menyambut kemenangan kita berpuasa selama sebulan ni . Islam agama sempurna . ada masa sedih , ada masa gembira . so esok adalah hari untuk kita bergembira , TAPI ADA BATASNYA . jaga pergaulan , jaga akhlak dan macam lagi adab2 yang kita perlu jaga di hari raya ni . sebab tu la diharamkan BERPUASA di hari raya , sebab Allah nak bagi kita happy2 :) semua yang ditentukan oleh Allah ada hikmahnya cuma kita je yang buta tak nampak . 



harini takdelah nk cerita pasal adab2 raya sangat , just want to share something . Nabi Muhammad S.A.W dulu pon beraya macam kita jugak . tapi ada lah amalan-amalan yang dilakukan oleh Rasulullah S.A.W yang mana disitu terdapat pelbagai kelebihan-kelebihanya tersendiri . so hari ni aku nak kongsi pasal amalan-amalan Rasulullah S.A.W pada hari raya . Insyallah bermanfaat bagi kita semua . 

[AMALAN SUNNAH RASULULLAH PADA HARI RAYA AIDILFITRI]



  • TAKBIR . Rasulullah S.A.W amat menggalakkan kita untuk bertakbir , bermula pada malam raya sehingga solat sunat hari raya . masa takbir hari raya aidilfitri ni pendek je , berbeza dengan hari raya haji , panjang masanya . so kita kena lah ambik kesempatan untuk bertakbir ni , start je maghrib tu takbir la ramai . tak payah nk tunggu pergi masjid baru nak takbir , tengah2 pasang langsir pon takbir , tengah2 susun kuih raya , tengah2 lap cermin , lap kipas , banyakkan bertakbir , biar rumah kita ni bising dengan takbir memuji Allah S.W.T . 

  • MANDI SUNAT AIDILFITRI . perkara yang sangat mudah , tapi besar disisi orang yang bertaqwa , dan mulia disisi Allah S.W.T . pagi-pagi tu bila masuk bilik air , jangan lah mandi terus , niat lah dulu . NIAT tu tak perlu lah "usolli usolli " segala bagai kan HAHAHAHA . mandi sunat ni , kita niatkan dalam hati je , lintasan dalam hati , niatkan kerana Allah . semua perkara pon kalau kita niatkan kerana Allah akan menjadi ibadah :) kalau nak lafaz niat jugak , tengok bawah ni 


  • MAKAN DAHULU SEBELUM KE MASJID . pada pagi raya tu , kita disunatkan makan dahulu sebelum ke masjid untuk solat sunat Aidilfirti . ini amalan nabi , sebenarnya antara hikmah amalan ni adalah untuk membezakan antara hari raya dan hari puasa , (semalam) so suruh lah mummy korang hidang awal2 , makan sama2 pagi tu , kalau tak sempat , telan lah kurma ke apa ke yang boleh menandakan kita dah makan :)

  • PERGI JALAN LAIN , BALIK JALAN LAIN . okay , ada yang dah faham kalau aku cakap macam tu kan , ade jugak yang pelik apa pergi jalan lain, balik jalan lain ni . hehe . sebenarnya , Nabi Muhammad S.A.W menggalakkan kita pergi ke masjid melalui jalan yang lain then pulang dari masjid tu dengan jalan yang lain . maknanya jalan yang kita lalu masa nak pergi masjid tu kita tak lalu dah la masa nak balik rumah .

         
         seterusnya adalah amalan Rasulullah S.A.W yang lain yang tak perlu aku nak terangkan kat sini , sebab korang semua mesti dah faham :) antaranya :

  • pakai pakaian yang baru 
  • pakai wangi-wangian 
  • solat sunat aidilfitri (berserta khutbah lah , jangan pulak lesap lepas bagi salam)
  • bermaaf-maafan sesama kita
  • ziarah menziarah


okay dah habis raya , ada satu lagi amalan yang amat dituntut oleh Rasulullah S.A.W yang boleh kita lakukan pada bulan syawal ni , iaitu PUASA6 . puasa6 ni ialah puasa 6 hari pada bulan Syawal , bermula pada 2 Syawal sehingga lah habisnya bulan Syawal . korang nak puasa terus 6 hari pon boleh , selang seli pon boleh . semua ada keringanan , jangan risau :) PUASA6 ni banyak kelebihannya . 

Sabda Rasulullah S.A.W, “sesiapa yang berpuasa Ramadhan, kemudian diikutinya puasa enam hari Syawal samalah seperti dia berpuasa sepanjang tahun” ( Dikeluarkan oleh Imam Muslim di dalam sahihnya, juga dikeluarkan oleh sekalian ramai ulama hadith seperti al-Tirmizi, al-Nasaie dan Ibn. Majah ). Imam al-Syafie menjelaskan bahawa hadith ini adalah hadith sahih.

Imam al-Tabrani pula ada mengeluarkan di dalam susunan hadithnya yang turut berkaitan dengan fadhilat puasa enam Syawal maksudnya “sesiapa yang berpuasa Ramadhan dan diikuti kemudiannya puasa enam hari dalam bulan Syawal, keluarlah dari dirinya segala dosa seperti hari dia dilahirkan oleh ibunya”

korang puasa sebulan pon boleh , inikan setakat 6 hari kan :) selamat berpuasa lagi HAHAHAHA

so sempena Hari Raya Aidilfitri yang bakal menjelma esok , Syed Abdul Matin Syed Husin ingin menyusun sepuluh jari , memohon ampun dan maaf anadainya ada mengguris hati2 kalian , terkasar bahasa , setiap bani Adam memang akan melakukan kesilapan , maka maafakan lah aku :) juga ingin mengucapkan



Minal Aidin Wal Fadizin
Selamat Hari Raya Aidilifitri 
Maaf Zahir dan Batin
Taqaballahu Wa Minna Wa Minkum 
^^ Assalamualaikum


jemput2 la datang rumah makan cornflakes maduu :)


No comments:

Post a Comment