Friday, 12 August 2011

maksiat lagi ?

assalamualaikum dunia blog :)
salam ramadhan mubarak 
bulan yang diberkati lagi dirahmati 
juga didalamnya pelbagai kebaikan dan keistimewaan
juga satu malam yang kebaikanya lebih dari seribu bulan .

tapi , kenapa masih ada yang buat maksiat ? aku sendiri pon masih boleh buat dosa di bulan mulia sebegini . tak rasa malu ke ? tak malu dengan Allah ? kenapa masih buat dosa sedangkan syaitan dah dirantai di rantai besi , dihumban ke dalam neraka yang membara-bara apinya .atau apakah diri kita yang hini dina ini juga syaitan yang bertopengkan manusia ? nauzubillah min zalik .



Dari Abu Hurairah r.a, Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda : " apabila tiba bulan Ramadhan ,dibukakan pintu-pintu syurga, ditutup segala pintu-pintu neraka Jahannam , serta dibelenggu syaitan syaitan "




timbul beberapa kemusykilan dikalangan kita tentang hal ini , kalau syaitan dah dibelenggu @ dirantai , kenapa maksiat masih berleluasa . kenapa masih ada buka aurat sana sini , berkepit sana sini , arak sana sini , zina sana sini , bunuh sana sini , mencuri sana sini , rogol sana sini DLL . kalau orang kafir yang buat takdelah nak kisah sangat , tapi ni orang Islam, saudara Islam kita sendiri, yang dah mengucap dua kalimah syahadah sejak kecik lagi . 

sebenarnya para ulama' dah berbincang pasal hal  ni , korang google je . belambak ada . tapi aku nak kongsikan sedikit ilmu di sini , harap dapat menghilangkan segala kemusykilan di hati kita . jangan kita ragukan kata2 Nabi Muhammad S.A.W . (selawat lah , apa ni baca es ea dabeliu saja) . hee

*terdapat dua pendapat ulama' dalam hal "kenapa maksiat masih lagi berlaku di bulan Ramadhan? " 

pendapat pertama
  • ungkapan pembelengguan syaitan pada bulan Ramadhan hanyalah satu kiasan daripada nabi Muhammad S.A.W. maksud tersirat yang terdapat dalam hadis tersebut ialah , syaitan bukanlah benar2 dibelenggu atau dirantai didalam api neraka ,ungkapan tersebut digunakan untuk menunjukkan makna yang lain , 
    al-Hulaimi berkata,ada kebarangkalian bahawa ungkapan tersebut membawa makna bahawa syaitan tidak dapat menggoda dan menghasut manusia sepenuhnya pada bulan Ramadhan seperti pada bulan-bulan yang lain, ini kerana manusia sedang berpuasa dan nafsu syahwat mereka dapat dikawal , bukan sahaja disebabkan berpuasa , tapi dengan tambahan2 ibadah2 lain seperti zikrullah , membaca al-Quran dan lain2.

seorang lagi ulama' ada mengemukakan pendapatnya bahawa pembelengguan syaitan adalah kiasan ke atas keterbatasan kemampuan mereka untuk menggoda manusia dan memperdayakan manusia sahaja . 


pendapat kedua
  • syaitan memang benar2 diebelenggu dan ungkapan dibelenggu itu membawa maksud asal perkataan tersebut dengan makna diikat , dirantai , atau diberkas , ianya bukan satu kiasan . ada juga ulama' yang mengatakan hanya sebahagian syaitan sahaja yang dibelenggu , ada pula yang mengatakan SEMUA syaitan yang kecil mahupun dewasa dibelenggu di bulan Ramadhan .

kemusykilan timbul jika dilihat dari sudut pendapat kedua yang mana syaitan memang benar2 dibelenggu , tetapi masih ada maksiat yang berlaku di bulan yang penuh keberkatan ini . Imam al-Qutubi telah menjelaskan bahawa , pembelengguan semua syaitan tidak bermakana tidak akan ada maksiat yang akan berlaku pada bulan Ramadhan kerana terdapat beberapa sebab2 lain yang dapat mengheret manusia ke kancah maksiat dan kejahatan seperti hawa nafsu manusia yang tidak dapat dikawal , adat kebiasaan seseorang manusia itu yang sentiasa berakhlak buruk dan terdapat juga syaitan2 dikalangan manusia yakni syaitan yang bertopengkan manusia .

kesimpulanya . bulan puasa bukan penghalang untuk seseorang manusia melakukan maksiat dan kejahatan . siapa2 saja yang berpuasa akan berisiko untuk melakukan maksiat juga , oleh itu , jangan lah puasa makan minum je , sapa yang puasa makan dan minum sahaja , dia akan dapat apa yang dia puasakan saje . nafsu , pancaindera , segalanya2 haruslah dipuasakan . kalau puasa kita ni memang betul2 puasa seperti yang dituntut oleh agama , pasti maksiat akan berkurangan . tepuk dada tanya iman lah kawan , di mana tahap puasa kita . 

puasa BIASA : menahan lapar & dahaga sahaja

puasa SEDERHANA : menahan lapar , dahaga , juga menahan pancaindera dari melakukan maksiat dan perkara2 tercela

puasa SEMPURNA : menahan lapar dan dahaga, pancaindera daripada segala maksiat DAN ditambah lagi dengan puasa hati dari segala kehendak yang hina dan fikiran duniawi serta mencegah hati dari memikirkan perkara2 yang sia2 dan tidak lekang dari mengigati ALLAH S.W.T dan Rasullah S.A.W . 

salam Ramadhan , Ramadhan bulan berkat , taqwa kita pertingkat :) 


No comments:

Post a Comment